Team Lindatorm

Mera spökjakt och ett Megaevent i Bratwurstland

För en dryg vecka sen lämnade vi Berlin för att leva som nomader resten av vår resa.  Vi har ingen plan, men kollar lite på vår önskelista, vädret och så klart på cachekartan och lägger upp rutten eftersom.

Efter Berlin hade vi siktet inställd på Megaeventet ”Cachen i Bratwurstland” som gick av stapeln i helgen som var, men innan vi åkte dit hann vi med lite spökjakt.  Inte så långt från Berlin ligger Niederungsburg i Storkow, där det har dykt upp ett spöke i modern tid och vi ville åka dit och se om vi kunde fånga det.  Efter att ha studerat och fotograferat borgen från alla håll och kanter var vi tvungna att fråga personalen efter en skylt som hade viktig information och det visade sig att en grön klätterväxt hade gömt skylten, men i övrigt gick spökjakten bra och resans 12:e spöke fångades.

12:e spöket dödades med kanon?

Efter spökjakten var vi lite trötta och valde att ta det lite lugnt på landet ett par dagar.  Sen bestämde vi oss för att åka till Jena där ett av föreventen till megaeventet skulle vara.  Vi hade varit i Jena tidigare och tyckte det var kul att få komma tillbaka dit.  Tyvärr sket det sig med föreventet, men besöket i Jena var trevligt.

Man har det bra på en sån här plats!

I samband med megaeventet var det för och/eller efterevent i alla kommuner i Thüringen och mycket handlade så klart om Bratwurst.  Vi missade som sagt det föreventet vi hade tänkt vara med på, men vi kom fram i god tid till eventcampingen vid megaeventet.

Eventcampingen i Bratwurstland!

Megaeventet arrangerades på en gammal galoppbana som inte är aktiv just för tillfället.  Trots att den varit aktiv för drygt tio år sen så var den redan en riktig lost place.  Gammalt, med många spår av de aktiviteter som varit där.  Det är så roligt att tyskarna hittar dessa platser att ha event på!

Lost Place Feeling 1

Mera Lost place feeling

Över 100 år gamla bänkar!

Eventet började först på kvällen och vi välkomnades av hornmusik.  På eventplatsen fanns geoshoppar, mat och dryckesbodar, klätteraktiviteter, labcacher, loggboken såklart och några aktiviteter för barnen.  Senare på kvällen var det livemusik från scenen.  Det blev en mycket trevlig kväll!

Eventloggboken

Bratwurst så klart!

Morgonen efter var det frukostevent på eventplatsen och vi gick dit för att äta frukost.  Även det välordnat och trevligt trots att kaffe och te inte var riktigt klart när vi kom.  Efter frukosteventet gick vi tillbaka till eventcampingen via en ny Letterbox som lagts ut i samband med eventet.  Troligen en tillfällig loggbok dock..

En annan fin loggbok!

Den vidare färden gick via Coburg, där vi loggade en webcamcache, till Bamberg.  I Bamberg började vi med ytterligare en webcamcache innan vi begav oss ut på spökjakt vid en gammal sluss.  Spökjakten här gick sämre än på förra stället och vi fick ta till en liten hint från CO för att hitta något som vi redan hade sett… Jaja, spöket fångades i alla fall och nu är vi uppe i 13 fångade spöken på resan. Vi börjar närma oss det antal som den som tippat minst i vår lilla tävling har gissat och än är vi inte halvvägs på resan…

Spöke nummer 13. Hoppas det inte betyder otur!

Förutom spökjakten, några event och så klart megaeventet, så har det inte varit så mycket fokus på geocaching så långt på resan.  Vi har loggat minst en cache om dagen (ca.45 dagar) och vi har en liten förhoppning om att fortsätta med det.  Vår ”rekord” sen tidigare är 50 dagar, och så länge vi bor där vi bor kommer det vara omöjligt att klara av flera dagar än detta på hemmaplan.  De flesta cacherna vi har tagit på resan har råkat ligga i närheten eller har varit kort avstickare eller utflykter från där vi hållit hus, så det har inte varit så jobbigt.  Vi hoppas kunna planera för lite kvalitetscacherundor och vi hoppas det fortsätter vara lika enkelt att logga enomdan!